Nowa Precelkhanda, 24 grudnia 2022 r.
Sygn. akt: K 3/22
Wyrok
w imieniu Jego Królewskiej Mości
Trybunał Królewski w składzie:
STK Mihály Szobi – przewodniczący
po rozpoznaniu na posiedzeniu 24 grudnia 2022 r. sprawy:
1) Bruna Petrowicza-Catalana oskarżonego o to, że 11 października 2022 r. na forum Królestwa Lumerii w wątku
Kilka wniosków formalnych+rekrutacja wyzyskał przeświadczenie Heraclia di Scurviduppla o posiadaniu przez oskarżonego określonych kompetencji związanych z pełnieniem funkcji Szefa Sztabu podając się za tegoż, to jest o czyn z art. 14 ust. 3 K.k.
2) Raferiana de Loup-Blanc oskarżonego o to, że swoimi wypowiedziami na forum Królestwa Lumerii w wątku
Kilka wniosków formalnych+rekrutacja pomagał oskarżonemu Bruno Petrowiczowi-Catalanowi w tworzeniu przeświadczenia o posiadaniu przez tegoż określonych kompetencji związanych z pełnieniem funkcji Szefa Sztabu, to jest o czyn z art. 11 ust. 2 w zw. z art. 14 ust. 3 K.k.
o r z e k a
1) uniewinnia obu oskarżonych od zarzucanych im czynów uznając oskarżenie za oczywiście bezzasadne;
2) kosztami postępowania obciąża Skarb Państwa.
Uzasadnienie
Ramy prawne
Zgodnie z art. 14 ust. 3 Kodeksu karnego („K.k.”) kto podaje się za funkcjonariusza publicznego podlega karze za występek.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 K.k. odpowiedzialności karnej podlega także kto kierował popełnieniem czynu zabronionego, pomagał w jego popełnieniu lub podżegał do jego popełnienia.
Stan faktyczny
Aktem oskarżenia skierowanym do Trybunału 26 listopada 2022 r. oskarżyciel zarzucił oskarżonym, że 11 października 2022 r. na forum Królestwa Lumerii wyzyskali błędne przeświadczenie oskarżyciela o posiadaniu przez Bruna Petrowicza Catalana określonych kompetencji związanych z pełnieniem funkcji Szefa Sztabu. Oskarżyciel upatrywał znamion czynu zabronionego w wypowiedzi oskarżonego Catalana: „Pragnę jednak zauważyć że jednostki rakietowe wykraczają po za okres funkcjonowania naszych wojsk”, a także „są nielegalne i nie sądzę by były zaakceptowane przez króla, ministra spraw wewnętrznych ani obywateli Lumerii.” oraz „jeśli zasady funkcjonowania sił zbrojnych panu nie odpowiadają nie widzę możliwości powołania pana na jakiekolwiek stanowisko dowódcze.” W odniesieniu do oskarżone de Loup-Blanca oskarżyciel natomiast znamion czynu zabronionego upatrywał w następujących stwierdzeniach:
„ładnie- podkreślę wyraz- ładnie poproście Dowódcę”, „póki co każdy może sobie zrobić narrację wokoło swojej jednostki, o ile trzyma się Konwencji”, „Mamy prawo ponieważ wykorzystujemy uprawnienia nam nadane właśnie mocą prawa i poruszamy się na gruncie konwencji, co do której również został już ustalony consensus.”, „wpasować się w narrację i w system jaki powoli wypracowywał się przez pół roku, a nie wbijać się w temat na dzika.”, „spróbowałbym wpasować się już w istniejącą konwencję, lub negocjowałbym jej nagięcie.”
Zarządzeniem z 26 listopada 2022 r. Trybunał wezwał Ministra Spraw Wewnętrznych do złożenia oświadczenia, czy podtrzymuje oskarżenie i ewentualnego przystąpienia do sprawy w charakterze oskarżenia publicznego. Minister Spraw Wewnętrznych nie złożył żadnego oświadczenia, zatem Trybunał uznał, że nie podtrzymuje on oskarżenia.
Pismem z 27 listopada 2022 r. oskarżyciel sprecyzował, jakie jego dobra chronione prawem mogło naruszać przestępstwo, którego popełnienie zarzucił on oskarżonym. Postanowieniem z 2 grudnia 2022 r. Trybunał dopuścił Heraclia di Scurviduppla do działania w charakterze oskarżyciela.
Oskarżeni nie przyznali się do zarzucanych im czynów.
Trybunał zważył, co następuje:
Oskarżenie nie zasługuje na uwzględnienie z przyczyn wskazanych poniżej.
W pierwszej kolejności Trybunał odniesie się do wykładni prawa materialnego, a to art. 14 ust. 3 K.k. Wskazany przepis penalizuje jedynie podawanie się za funkcjonariusza publicznego. Do popełnienia przestępstwa nie jest niezbędne wykonywanie czynności związanej z tą funkcją, a jedynie podawanie się za takiego funkcjonariusza. Do popełnienia przestępstwa nie jest niezbędne również wyzyskanie czyjegoś przekonania, że sprawca rzeczywiście tym funkcjonariuszem jest, ani wprowadzenie tej osoby w błąd. Przestępstwo ma zatem charakter formalny (bezskutkowy). Na ocenę tego, jakie czynności powinien podjąć sprawca, żeby można było mu przypisać popełnienie przestępstwa będzie mieć jednak wpływ przedmiot ochrony opisanej normy prawnokarnej.
Przedmiotem ochrony jest prawidłowość działania instytucji państwowych. Podawanie się za określonych funkcjonariuszy publicznych i wykonywanie należących do nich czynności podważa autorytet tych organów, gdyż czynności takie są nieskuteczne, wprowadzają zainteresowanego w błąd, dając mu z reguły nadzieję na pozytywne załatwienie sprawy, która nie może być rozstrzygnięta zgodnie z jego życzeniem. Działanie takie może wyrządzić szkodę prawnie chronionym interesom obywateli.
Zachowanie przestępne polega na podaniu się za funkcjonariusza publicznego. Podawanie się za funkcjonariusza polega na twierdzeniu bezpodstawnym, że pełni taką funkcję. Jakkolwiek omawiana norma nie wymaga uczestnictwa innej osoby (osoby, która staje się
beneficjentem nieskutecznej czynności urzędowej), to jednak nie sposób uznać, że zachodzi zachowanie przestępne w sytuacji, w której sprawca twierdzi, że jest funkcjonariuszem publicznym, jednakże zarówno sprawca nie ma zamiaru wprowadzić w błąd osób trzecich, jak również nie ma możliwości, by osoby trzecie zostały wprowadzone w błąd. Stać się tak może na przykład w ramach satyry, czego przykładem mogą być czynności Najwyższego Trybunału Rybnego Baridasu, który niewątpliwie nie ma oparcia w przepisach prawa, lecz żadna z osób śledzących wątki na forum Baridasu w świetle całokształtu okoliczności nie może mieć przeświadczenia, że instytucja ta sprawuje wymiar sprawiedliwości w rozumieniu Konstytucji Królestwa Lumerii.
Zdaniem Trybunału w niniejszym składzie przestępstwo z art. 14 ust. 3 K.k., jakkolwiek jego konstrukcji jako przestępstwo formalne i jednoaktowe, nie może zaistnieć w sytuacji, w której nie dochodzi i nie może dojść do wprowadzenia w błąd innej osoby albo wyzyskania jej błędnego przekonania co do posiadania przez sprawcę statusu funkcjonariusza publicznego, czy też wykonania czynności urzędowej, do której osoba ta nie jest powołana. Skoro przedmiotem ochrony jest zaufanie do instytucji państwowych, brak ryzyka naruszenia lub nadużycia takiego zaufania powoduje, że do przestępstwa nie może dojść.
Niezależnie jednak od powyższego Trybunał uznał, że nawet przy przyjęciu najbardziej restrykcyjnej wykładni art. 14 ust. 3 K.k., to znaczy przyjęciu, że do popełnienia przestępstwa wystarczy sam akt podania się za funkcjonariusza, do popełnienia przestępstwa przez oskarżonego Catalana dojść nie mogło. Trybunał dokonał dogłębnej analizy wpisów na forum w wątku
Kilka wniosków formalnych+rekrutacja (https://lumeria.pl/?watek=1289&ile=50#50) i doszedł do jednoznacznego przekonania, że oskarżony Catalan nie podszywał się pod Szefa Sztabu. Pobieżna lektura aktu oskarżenia rzeczywiście mogłaby nasuwać wrażenie, że do takiego czynu doszło, ale wymienione w akcie oskarżenia zdania są zdaniem Trybunału wyrwane z kontekstu, a ich wzbogacenie przez oskarżyciela o przypisy może wzmacniać błędne przekonanie co do ich wydźwięku i co najmniej ociera się o manipulowanie wypowiedziami oskarżonego. Tymczasem przyjrzenie się wypowiedziom oskarżonego w pełnym kontekście, w szczególności w pełnym kontekście całego omawianego wątku na forum, prowadzi do wniosków zgoła odmiennych. Oskarżony Catalan akcentował od samego początku, że nie jest Szefem Sztabu:
12 września 2022 r. napisał(a):
Jeśli szef sztabu wyrazi zgodę może pan objąć komendę nad służbą medyczną wojsk lądowych.
11 października 2022 r., godz. 7:01 napisał(a):
Cieszy złożona deklaracja służby w armii. Pragne jednak zauważyć że jednostki rakietowe wykraczają po za okres funkcjonowania naszych wojsk (1890-1930). Za to artyleria jak najbardziej potrzebuje zdolnych oficerów. Obecnie w skład każdej brygadzie wchodzi dywizjon artylerii. Może pan otrzymać dowództwo takiego dywizjonu, wystarczy wskazać w której brygadzie. Druga opcja jaka widzę to utworzenie za zgoda szefa sztabu samodzielnego pułku lub brygady artylerii.
12 października 2022 r., godz. 7:28 napisał(a):
Nie jestem szefem sztabu wiec nie będę się w jego imieniu wypowiadał. Natomiast jako dowódca wojsk lądowych zaskoczę pana, ale mam uprawnienia do powoływania i odwoływania dowódców (art. 5 ust. 3b.) Wniosek pana został przyjęty i przedstawiłem panu propozycje do objęcia dowództwa dywizjonu artylerii w jednej z brygad lub dowództwa samodzielnego pułku lub brygady artylerii. Obie pan odrzucił. Mało tego, zakwestionował pan zasady funkcjonowania armii i zadeklarował chęć utworzenia wojsk wedle własnych zasad i uznania. Poinformowałem wiec pana że takie działania nie zyskają akceptacji, a stanowisko które pan przedstawił nie pozwala mi na powierzenie panu dowództwa jakiegokolwiek oddziału wojsk Królestwa Lumerii. W prawdzie wojsko to nie parlament i tu debat się nie prowadzi, a tworzenie jakichś wojsk po za strukturami sił zbrojnych jest niedorzeczne, to ma pan prawo odwołać się do szefa sztabu lub bezpośrednio do zwierzchnika sił zbrojnych.
Żadna z wypowiedzi oskarżonego nie sugeruje, by ten był Szefem Sztabu albo wykonywał kompetencje Szefa Sztabu. Owszem, oskarżony stwierdził, że określone działania oskarżonego nie zyskają akceptacji, że jego określone działania są pozaprawne i nielegalne i że nie widzi możliwości powołania go na żadne stanowisko dowódcze. Abstrahując od tego, czy oskarżony ma uprawnienia do powoływania kogokolwiek na jakiekolwiek stanowisko, to oskarżony ma przede wszystkim prawo do wyrażania swojej opinii w każdym temacie. Jeżeli oskarżony uznał, że określone działania oskarżyciela są niewłaściwe, czy nawet niezgodne z prawem, mógł opinię tę wyrazić, natomiast jedyną granicą w tym zakresie jest granica dóbr osobistych oskarżyciela, co jednak nie jest przedmiotem procesu i nie było przedmiotem zarzutów oskarżyciela. Oskarżony w żadnej ze swoich wypowiedzi nie stwierdził, że jest Szefem Sztabu, ani też nie dokonał żadnej czynności urzędowej jako Szef Sztabu. Oskarżyciel nie złożył wniosku do organu władzy publicznej, zaś oskarżony wniosku takiego nie rozpoznał. Nie doszło więc do dokonania przez oskarżonego czynności sprawczej. Zdaniem Trybunału oskarżony nie miał również zamiaru podawania się za funkcjonariusza publicznego, skoro sam stwierdził, że nie jest Szefem Sztabu.
Nie można również mówić o uzurpowaniu przez oskarżonego jakichkolwiek kompetencji. Oskarżony w żadnym miejscu nie stwierdził wprost, żeby był władny w zakresie organizacji Sił Zbrojnych – wręcz przeciwnie – stwierdził, że stworzenie nowego rodzaju Sił Zbrojnych może nastąpić za zgodą Szefa Sztabu, którym to Szefem oskarżony nie jest i nie twierdził, że jest. Niezależnie od tego zasady organizacyjne Sił Zbrojnych określa przepis ustawy, więc nawet gdyby oskarżony stwierdził, że to do niego należy decydowanie o organizacji Sił Zbrojnych, to ta kwestia jest uregulowana ustawowo, a więc w nikim stwierdzenie takie nie mogłoby wywołać przekonania co do posiadania przez oskarżyciela takich kompetencji, albowiem istnieje domniemanie powszechnej znajomości przepisów prawa. W szczególności Trybunał nie daje wiary oskarżycielowi, że ten mógł poczuć się wprowadzony w błąd, albowiem oskarżyciel, jako sędzia Trybunału Królewskiego, nie może nie znać przepisów ustaw, a więc nie mogło u niego powstać przekonanie o kompetencjach oskarżonego sprzeczne z przepisem ustawy.
Odnosząc się do zarzutów wobec oskarżonego de Loup-Blanca, zarzucono mi pomocnictwo wobec czynów oskarżonego Catalana. Jakkolwiek odpowiedzialności karnej za pomocnictwo może podlegać sprawca nawet, jeżeli sprawca główny nie dokonał przestępstwa, to jednak zdaniem Trybunału postawiony zarzut jest co najmniej niezrozumiały. Pomocnictwo w popełnieniu przestępstwa z art. 14 ust. 3 K.k. mogłaby przybrać formę utwierdzania innej osoby w przekonaniu, że sprawca główny sprawuje funkcję publiczną, czy budowaniu takiego przekonania, natomiast wypowiedzi oskarżonego de Loup-Blanca nie mogły takiego przekonania wzmacniać ani budować. Bruno Petrowicz Catalan jest Dowódcą Wojsk Lądowych, na które to stanowisko został powołany postanowieniem Króla z 6 lipca 2022 r. Oskarżony de Loup-Blanc pisząc o tym, że oskarżyciel powinien ładnie poprosić Dowódcę Bruna Petrowicza Catalana o cokolwiek, odnosił się więc do rzeczywiście sprawowanej przez tego drugiego funkcji publicznej. Oskarżyciel sformułował zarzuty wobec oskarżonego de Loup-Blanca w taki sposób, że czyni to właściwie niemożliwym pełną ich analizę przez Trybunał, ponieważ sposób sformułowania oskarżenia sprowadza się jedynie do zacytowania wyrwanych z kontekstu zdań zamieszczonych na forum Królestwa Lumerii. Oskarżyciel nie wyjaśnił, w czym dokładnie dopatruje się wypełnienia przez oskarżonego znamion czynu zabronionego.
W ocenie Trybunału sformułowane oskarżenie jest nieuzasadnione w sposób oczywisty.
Z powyższych względów Trybunał orzekł, jak na wstępie.
(-) Mihály Szobi
Sędzia
/l.s./
P o u c z e n i e: od niniejszego wyroku przysługuje apelacja do Straży w terminie 7 dni.
Zarządzenie: ogłosić w Dzienniku Praw